Crypto nieuws

$5 triljoen aan uitgaven in de Metaverse? Adviesbureau McKinsey voorspelt het

Cheval de Vie

2022-06-20

Leestijd: 2 minuten

*

In 2030 kunnen de uitgaven binnen de Metaverse oplopen tot het gigantische bedrag van 5 triljoen dollar. Dat voorspelt het van oorsprong Amerikaanse Adviesbureau McKinsey & Co. 

McKinsey & Co

Het adviesbureau maakt bekend dat 97% van de ondervraagden aangeeft al aankopen te doen in de Metaverse. De $5 triljoen wordt onderverdeeld in e-commerce en marketing.

Ongeveer 2 triljoen dollar wordt gespendeerd aan e-commerce uitgaven in de Metaverse. Volgens het rapport strijkt marketing en reclame de andere $ 144 miljard tot $ 206 miljard op.

Metaverse is meer dan een digitaal platform

McKinsey & Co ziet de Metaverse niet alleen als een digitaal platform waar mensen kunnen winkelen of communiceren. Ook de samenwerking tussen deze werelden is van belang. 

Dit stelt consumenten in staat om hun avatars mee te nemen naar het platform terwijl ze intact blijven. Op deze manier kunnen ze op elk moment worden gebruikt.

In het rapport definieert McKinsey de Metaverse vooral als een online platform en een plek om ervaringen uit te wisselen. Niet uitsluitend in virtual reality of tussen 2 virtuele werelden. 

5 dagelijkse activiteiten in de Metaverse

Het Amerikaanse adviesbureau doet naast de enorme uitgaven nog een voorspelling. McKinsey zegt dat de Metaverse 5 soorten dagelijkse activiteiten omvat.

Dit zijn het spelen van games, fitnessen, sociaal contact, commerciële verkopen en onderwijs. Daarbij speelt de onderlinge verbinding tussen mensen een belangrijke rol. 

97% van de ondervraagden zegt dat ze al eens een aankoop hebben gedaan in de Metaverse. 47% van de mensen heeft hier een in-game aankoop gedaan. 

Nog eens 37% geeft aan dat ze cosmetische producten kopen in de Metaverse. Dat terwijl 33% aangeeft dat ze fysieke producten kopen via het virtuele platform. 

Voorspelling op basis van data

McKinsey & Co zegt dat merken experimenteren in de virtuele wereld. Deze data geeft het team de mogelijkheid om te kunnen voorspellen hoe de Metaverse er straks uit gaat zien.  

Senior partner van McKinsey Eric Hazan laat weten:

"Er is behoefte aan andere marketingmethoden. Deze methoden liggen veel dichter bij videogames, televisieseries en films.”

Bekende merken in de Metaverse

Chipotle Mexican Grill is een samenwerking aangegaan met gaming platform Roblox. Ze hebben 2 campagnes gevoerd in de metaverse. 

De "Boorito" campagne dateert uit 2021en wordt gelanceerd rondom Halloween. Bezoekers van de virtuele winkel ontvangen een kortingscode voor een gratis burrito van Chipotle. 

Virtuele burrito's maken

In een andere campagne kunnen gebruikers in-game valuta verdienen. Daarvoor moeten ze  virtuele burrito's maken. De in-game valuta kan worden geruild voor echt eten. 

Chipotle Mexican Grill laat weten dat de risico’s van het verkennen van de metaverse in de schaduw staan van de voordelen.

In een reactie laat een woordvoerder weten:

"De metaverse is verwarrend. Het krijgt veel publiciteit maar er zijn nog maar weinig mensen die er gebruik van maken. Veel van onze consumenten hebben kinderen die Roblox games gebruiken."

"Ja, we nemen een risico. We springen er ook niet zomaar blind in door $5 miljoen uit te geven aan dit burrito spel. In plaats daarvan investeren we $100.000 en wachten we af wat er gaat gebeuren."

6 miljoen unieke gebruikers met 2 campagnes

De 2 spellen hebben 6 miljoen aan unieke gebruikers opgeleverd. Veel van deze gebruikers hebben zich ook ingeschreven voor het beloningsprogramma van Chipotle.

De dagelijkse verkopen vlogen door de "Boorito" campagne omhoog. De campagne overtrof zelfs het succes van de voorgaande Halloween campagnes in de fysieke wereld.

Daarmee zegt Chipotle dat het voldoende overtuigd is om een deel van het marketingbudget te besteden aan de Metaverse. De inzet wordt na verwachting in de komende jaren vergroot.

95% van de bedrijven die McKinsey ondervraagd zegt dat de Metaverse binnen 10 jaar invloed heeft op hun industrie. 25% verwacht dat de Metaverse binnen 5 jaar 15% van de bedrijfswinst genereert. 

Forever 21 doet aan twinning

Forever 21 stort zich op het idee van "twinning". Dit is een concept waarbij mensen dezelfde kleding dragen als hun digitale Metaverse avatars. 

De zwarte beanie is daar een goed voorbeeld van. Het bedrijf nam het kledingstuk op in zijn fysieke collectie toen het op Roblox mateloos populair was geworden. 

Jacob Hawkins van Forever 21 laat in een reactie weten:

"In de metaverse draait het om zelfexpressie. Je moet dus in staat zijn om identieke outfits te dragen in de fysieke en virtuele werelden. Dit is een trend waarvan wij geloven dat die zal blijven groeien." 

Ook sceptici over Metaverse

Er zijn ook bedrijfseigenaren die sceptisch blijven over de Metaverse. Volgens het rapport van adviesbureau McKinsey is 31% onzeker over het rendement van Metaverse ervaringen.

Zo laat onderzoeksdirecteur Mike Proulx van Forrester Research Inc. weten:

“Merken moeten hun verwachtingen en investeringen in de Metaverse temperen. Het zal tijd kosten voordat er een massale adoptie door de consument plaatsvindt.” 

"De Metaverse moet zich erop richten om gewone mensen te overtuigen hoe deze virtuele wereld hun dagelijkse leven aanvult. Zolang dat niet gebeurt zal de gebruikersbasis een niche blijven."

Dit vind je misschien ook leuk

*
Nieuws

Crypto zakelijk kopen

Cheval de Vie

aug. 7, 2022

Leestijd: 2 min

De wereld van crypto is uitgegroeid tot een grote handelsplaats. Veel mensen investeren in crypto en proberen hier een slaatje uit te slaan. Dit geldt voor veel particulieren, maar ook voor bedrijven.

*
Nieuws

Hoe crypto kopen & investeren in crypto?

Cheval de Vie

aug. 7, 2022

Leestijd: 2 min

Hoe crypto kopen & investeren in crypto als een beginner? Waar moet je rekening mee houden en wat zijn handige aandachtspunten en tips?

*
Nieuws

Grote Solana Exploit - Ongoing

*

Robin

aug. 2, 2022

1 minuut

BREAKING: Solana wallets worden geconfronteerd met een voortdurende exploit met tot nu toe meer dan $ 5.000.000 gestolen.