$5 triljoen aan uitgaven in de Metaverse? Adviesbureau McKinsey voorspelt het
Cheval de Vie
2022-06-20Leestijd: 2 minuten
In 2030 kunnen de uitgaven binnen de Metaverse oplopen tot het gigantische bedrag van 5 triljoen dollar. Dat voorspelt het van oorsprong Amerikaanse Adviesbureau McKinsey & Co.
McKinsey & Co
Het adviesbureau maakt bekend dat 97% van de ondervraagden aangeeft al aankopen te doen in de Metaverse. De $5 triljoen wordt onderverdeeld in e-commerce en marketing.
Ongeveer 2 triljoen dollar wordt gespendeerd aan e-commerce uitgaven in de Metaverse. Volgens het rapport strijkt marketing en reclame de andere $ 144 miljard tot $ 206 miljard op.
Metaverse is meer dan een digitaal platform
McKinsey & Co ziet de Metaverse niet alleen als een digitaal platform waar mensen kunnen winkelen of communiceren. Ook de samenwerking tussen deze werelden is van belang.
Dit stelt consumenten in staat om hun avatars mee te nemen naar het platform terwijl ze intact blijven. Op deze manier kunnen ze op elk moment worden gebruikt.
In het rapport definieert McKinsey de Metaverse vooral als een online platform en een plek om ervaringen uit te wisselen. Niet uitsluitend in virtual reality of tussen 2 virtuele werelden.
5 dagelijkse activiteiten in de Metaverse
Het Amerikaanse adviesbureau doet naast de enorme uitgaven nog een voorspelling. McKinsey zegt dat de Metaverse 5 soorten dagelijkse activiteiten omvat.
Dit zijn het spelen van games, fitnessen, sociaal contact, commerciële verkopen en onderwijs. Daarbij speelt de onderlinge verbinding tussen mensen een belangrijke rol.
97% van de ondervraagden zegt dat ze al eens een aankoop hebben gedaan in de Metaverse. 47% van de mensen heeft hier een in-game aankoop gedaan.
Nog eens 37% geeft aan dat ze cosmetische producten kopen in de Metaverse. Dat terwijl 33% aangeeft dat ze fysieke producten kopen via het virtuele platform.
Voorspelling op basis van data
McKinsey & Co zegt dat merken experimenteren in de virtuele wereld. Deze data geeft het team de mogelijkheid om te kunnen voorspellen hoe de Metaverse er straks uit gaat zien.
Senior partner van McKinsey Eric Hazan laat weten:
"Er is behoefte aan andere marketingmethoden. Deze methoden liggen veel dichter bij videogames, televisieseries en films.”
Bekende merken in de Metaverse
Chipotle Mexican Grill is een samenwerking aangegaan met gaming platform Roblox. Ze hebben 2 campagnes gevoerd in de metaverse.
De "Boorito" campagne dateert uit 2021en wordt gelanceerd rondom Halloween. Bezoekers van de virtuele winkel ontvangen een kortingscode voor een gratis burrito van Chipotle.
Virtuele burrito's maken
In een andere campagne kunnen gebruikers in-game valuta verdienen. Daarvoor moeten ze virtuele burrito's maken. De in-game valuta kan worden geruild voor echt eten.
Chipotle Mexican Grill laat weten dat de risico’s van het verkennen van de metaverse in de schaduw staan van de voordelen.
In een reactie laat een woordvoerder weten:
"De metaverse is verwarrend. Het krijgt veel publiciteit maar er zijn nog maar weinig mensen die er gebruik van maken. Veel van onze consumenten hebben kinderen die Roblox games gebruiken."
"Ja, we nemen een risico. We springen er ook niet zomaar blind in door $5 miljoen uit te geven aan dit burrito spel. In plaats daarvan investeren we $100.000 en wachten we af wat er gaat gebeuren."
6 miljoen unieke gebruikers met 2 campagnes
De 2 spellen hebben 6 miljoen aan unieke gebruikers opgeleverd. Veel van deze gebruikers hebben zich ook ingeschreven voor het beloningsprogramma van Chipotle.
De dagelijkse verkopen vlogen door de "Boorito" campagne omhoog. De campagne overtrof zelfs het succes van de voorgaande Halloween campagnes in de fysieke wereld.
Daarmee zegt Chipotle dat het voldoende overtuigd is om een deel van het marketingbudget te besteden aan de Metaverse. De inzet wordt na verwachting in de komende jaren vergroot.
95% van de bedrijven die McKinsey ondervraagd zegt dat de Metaverse binnen 10 jaar invloed heeft op hun industrie. 25% verwacht dat de Metaverse binnen 5 jaar 15% van de bedrijfswinst genereert.
Forever 21 doet aan twinning
Forever 21 stort zich op het idee van "twinning". Dit is een concept waarbij mensen dezelfde kleding dragen als hun digitale Metaverse avatars.
De zwarte beanie is daar een goed voorbeeld van. Het bedrijf nam het kledingstuk op in zijn fysieke collectie toen het op Roblox mateloos populair was geworden.
Jacob Hawkins van Forever 21 laat in een reactie weten:
"In de metaverse draait het om zelfexpressie. Je moet dus in staat zijn om identieke outfits te dragen in de fysieke en virtuele werelden. Dit is een trend waarvan wij geloven dat die zal blijven groeien."
Ook sceptici over Metaverse
Er zijn ook bedrijfseigenaren die sceptisch blijven over de Metaverse. Volgens het rapport van adviesbureau McKinsey is 31% onzeker over het rendement van Metaverse ervaringen.
Zo laat onderzoeksdirecteur Mike Proulx van Forrester Research Inc. weten:
“Merken moeten hun verwachtingen en investeringen in de Metaverse temperen. Het zal tijd kosten voordat er een massale adoptie door de consument plaatsvindt.”
"De Metaverse moet zich erop richten om gewone mensen te overtuigen hoe deze virtuele wereld hun dagelijkse leven aanvult. Zolang dat niet gebeurt zal de gebruikersbasis een niche blijven."
Dit vind je misschien ook leuk
Wat gebeurt er als Walmart $1 miljard aan Bitcoin koopt?
Robin Plus
Leestijd: 2 min
Op dit moment heeft Walmart geen aankoop van 1 miljard dollar aan Bitcoins aangekondigd. Echter, de kans is groot dat deze Amerikaanse keten dit op den duur wel gaat doen. Walmart is een enorm groot Amerikaans bedrijf dat een combinatie vormt tussen een detailhandel en een supermarktketen. De keten is ontzettend populair en blijft zichzelf elke keer opnieuw vernieuwen om aan de verwachtingen van de klanten te voldoen.
Beleggen in de Bitcoin
Robin Plus
Leestijd: 2 min
Wanneer mensen voor het eerst over de Bitcoin horen dan is hun reactie vaak vol onbegrip. Velen vragen zich af waarom ze met echt geld zouden gaan investeren in magisch internetgeld waarmee amper betaald kan worden. De Bitcoin lijkt vaak een verzonnen valuta die door niets wordt ondersteund en waarmee men eigenlijk ook nog niet veel kan. De munt heeft een waarde maar deze waarde kan niet geruild worden. Immers, met de Bitcoin kun je nog geen boodschappen doen of een huis kopen. Echter, de Bitcoin is wel degelijk iets waard. Volgens Wences Casares heeft de markt waarde toegekend aan de Bitcoin. De enige vraag die nu nog rest is de vraag hoeveel de Bitcoin dan precies waard is.
Gresham, Thiers en veeleisende betaling in Bitcoins
Robin Plus
Leestijd: 2 min
Er is een wijdverbreide overtuiging onder Bitcoiners dat hyperbitcoinisatie in de toekomst onvermijdelijk is. In deze toekomst heeft de Bitcoin de drie karakteristieke functies van geld voor onze wereldwijde samenleving vervult. De drie functies zijn: opslag van waarde, ruilmiddel en rekeneenheid. Het enige dat nog moet worden bekeken is hoe en wanneer dit zal gebeuren. Ook is het belangrijk om te onderzoeken of de wetten van Gresham en Thiers betrekking hebben op de wereldwijde adoptie van de Bitcoin als gezond geld.