Arsenal in de clinch met Britse reclame regulator over fan tokens
admin
Leestijd: 2 minuten
ASA tikt voetbalclub Arsenal op de vingers voor het overschrijden van de code. Volgens de reclamewaakhond voldoen er twee promoties niet aan de regels.
Onverantwoord
De Britse Advertising Standards Authority heeft recent 7 crypto advertenties verboden. Ze zouden op een onverantwoorde manier inspelen op de onervarenheid van de consument.
Ook illustreren de advertenties niet wat het risico van de investering is. De reclame regulator laat weten dat Arsenal ook nu niet in is geslaagd om dat risico te benoemen.
“De advertenties mogen niet meer verschijnen in de vorm waarover is geklaagd.”
Arsenal zegt dat het deze financiële informatie verstrekt bij het aanbieden van de tokens. De ASA laat weten dat de club een onafhankelijke herziening van de uitspraak kan aanvragen.
Misleidende promoties
Een post op 6 augustus 2021 is volgens ASA de aanleiding van de eerste overtreding. Deze is geplaatst op de officiële website van voetbalclub Arsenal.
De tweede overtreding dateert van 12 augustus 2021 op Facebook. Deze luidt als volgt:
“ is nu live! Welk liedje wil je horen als we winnen? Download de Socios app om je token te krijgen en te stemmen.”
De ASA heeft een onderzoek ingesteld wat de reden van de boycot aan het licht bracht. Het gaat om onverantwoordelijke advertenties en misleidende promoties. Risico’s worden achterwege gelaten.
Meer voetbalclubs
Arsenal is niet de enige voetbalclub die gebruik maakt van fan tokens. Ook FC Barcelona, Paris Saint-Germain, AC Milan, Juventus en Man City maken hier gebruik van.
Socios verklaart dat er via de applicatie fan tokens zijn verkocht. Zij vertegenwoordigen een waarde van $ 270 tot $ 300 miljoen. David Canellis van BBC nieuws zegt daar het volgende over:
“Voor dit type merchandise worden fan tokens actiever verhandeld dan je zou denken.”
Hij zegt ook dat deze fan tokens volatiel kunnen zijn. Mede door de kleine investeerders basis. Dat in vergelijking met de grote basis van handelaren voor crypto’s zoals Bitcoin. Canellis vervolgt:
“Speculanten weten dat. Een groot deel van de handel in fan tokens wordt aangedreven door speculanten die op zoek zijn naar korte termijn winsten.”
Crypto advertenties
In juli 2021 heeft de ASA kennis genomen van misleidende cryptocurrency advertenties. Hierin worden beleggers gewaarschuwd voor risico’s die samenhangen met de activa klasse.
Deze advertenties werden misleidend genoemd. Daartoe is de ASA ook een onderzoek gestart naar de FLOKI advertenties in Transport for London.
Regels in 2022
Er wordt van de ASA verwacht dat het in 2022 meer uitgebreide richtlijnen presenteert over cryptocurrency advertenties. Deze bevatten mogelijk regels voor NFT en fan tokens.
Miles Lockwood van ASA laat weten:
“Crypto assets zijn een prioritaire kwestie voor ons. Consumenten moeten op de hoogte zijn van de risico’s die het investeren in crypto activa met zich meebrengt. Ook moeten bedrijven ervoor zorgen dat hun advertenties niet misleidend of maatschappelijk onverantwoord zijn.”
Dit vind je misschien ook leuk
Gedeeltelijke lancering EigenLayer op Ethereum mainnet
Redactie
Leestijd: 2 min
EigenLayer is live op het Ethereum mainnet. Diverse cruciale functies staan gepland voor later dit jaar. Het is een revolutionaire stap richting restaking op het Ethereum netwerk.
Bitcoin fees overtreffen Ethereum voor 3 dagen op rij nu halvering nadert
Redactie
Leestijd: 2 min
Met de Bitcoin halving op komst halveert ook de fee van 6.25 BTC naar 3.125 BTC. Voor de derde dag op rij zijn de transactiekosten van Bitcoin hoger dan die van Ethereum.
Bitcoin halvering 2024 is een feit
Femke Wassink
Leestijd: 2 min
Het vierde halvering evenement in de geschiedenis van Bitcoin is een feit. De beloning voor miners is hiermee gehalveerd van 6.25 BTC naar 3.125 BTC per gemijnd blok.