Waarom zou iemand cryptokunst kopen?
Robin Plus
Leestijd: 2 minuten
Wetenschappelijk onderzoekers, ontwikkelaars van artistieke technologie en amateurkunstenaars zijn nogal sceptisch over cryptokunst toen zij er enkele jaren geleden voor het eerst over lazen. In de afgelopen maanden zijn verschillende toongevende figuren in de kunstwereld meer activiteit gaan vertonen op het gebied van cryptokunst. De activiteit nam toe en de prijzen ook. Cryptokunst werd langzaam steeds populairder. Tot de Beeple verkoop plaatsvond. Deze verkoop heeft een enorme slinger gegeven aan de markt van de cryptokunst waardoor deze ineens razendsnel bekend en populair werd.
De Beeple verkoop
Op 11 maart veilde Beeple, een afgestudeerde informatica wiens echte naam Mike Winkelmann is, een stuk cryptokunst bij voor US $ 69 miljoen. De winnende bieder wordt nu genoemd in een digitaal record dat eigendom verleent. Deze record, een niet-onverschrokken token of NFT genoemd, wordt opgeslagen in een gedeelde globale database. Deze database is gedecentraliseerd met behulp van blockchain, zodat geen enkele persoon of bedrijf de database beheert. Zolang de specifieke blockchain in de wereld overleeft, kan iedereen het lezen of openen, en niemand kan het veranderen.
Maar eigendom van cryptokunst geeft geen echte rechten, behalve dat je zeggen dat je eigenaar bent van het werk. Je bent niet de eigenaar van het auteursrecht, je krijgt geen fysieke afdruk en iedereen kan de afbeelding op internet bekijken. Er is slechts een record in een openbare database waarin staat dat u eigenaar bent van het werk – er staat echt dat je eigenaar bent van het werk met een specifieke URL.
Dus waarom zou iemand cryptokunst kopen – laat staan miljoenen uitgeven aan wat in wezen een link is naar een Jpeg-bestand?
Kunst is inherent sociaal
Het kan nuttig zijn om na te denken over cryptokunst in de context van waarom mensen originele kunstwerken kopen. Sommige mensen kopen kunst voor hun huis, in de hoop het in hun woonruimtes op te nemen voor plezier en inspiratie. Maar kunst speelt ook veel belangrijke maatschappelijke rollen. De kunst in jouw huis communiceert jouw interesses en smaken. Kunstwerken kunnen een gesprek op gang brengen en mensen vormen gemeenschappen rond hun passie voor de kunsten. Het kopen van werk ondersteunt de kunstenaars en de kunsten.
Dan zijn er verzamelaars. Mensen beginnen met het verzamelen van allerlei dingen – modeltreinen, herdenkingsplaten, zeldzame vinyl LP’s, sportmemorabilia – en net als andere verzamelaars zijn kunstverzamelaars gepassioneerd om te proberen die zeldzame stukken op te sporen. Misschien wel de meest zichtbare vorm van kunst verzamelen vandaag, en degene die zoveel publieke discussie over kunst drijft, is de kunst gekocht voor miljoenen dollars – de stukken van Picasso en Damien Hirst verhandeld door de meest welvarende mensen op de aardbol. Dit is nog steeds sociaal: of ze nu op veilingen van Sotheby’s of museumboarddiners zijn, rijke kunstverzamelaars mengen zich, ontmoeten elkaar en praten over wie wat heeft gekocht.
Tot slot zijn er natuurlijk ook mensen die kunst kopen als een investering. Zij hopen dat de waarde van het gekochte kunstwerk in de hoop van de tijd zal stijgen.
Is cryptokunst echt zo anders?
Als je kijkt naar de redenen waarom mensen kunst kopen, heeft slechts één van hen – kunst kopen voor je huis – te maken met het fysieke werk. Alle andere redenen kunnen ook van toepassing zijn op cryptokunst.
Hoewel de grote verkoop van Beeple de krantenkoppen haalde, zijn de meeste verkoop van cryptokunst veel betaalbaarder, in de tientallen of honderden dollars. Dit ondersteunt een veel grotere gemeenschap dan slechts een select aantal artiesten. En sommige wederverkoopwaarden zijn gestegen.
Heeft cryptokunst een toekomst?
Bepaalde blockchains die worden gebruikt voor cryptokunst zijn echt slecht voor het klimaat, omdat ze berekeningen vereisen die duizelingwekkende hoeveelheden energie verbruiken. Echter, als cryptokunst kopen je plezier brengt, en je wilt graag eigenaar zijn van een kunstwerk dat je kan delen en laten zien aan de community, dan kun je natuurlijk ook kiezen voor een blockchain welke meer milieuvriendelijk is.
Echter, als je cryptokunst koopt voor een toekomstige beloning dan is dat riskant. Op het moment lijkt het ondenkbaar dat de prijzen van cryptokunst de pan uit zullen stijgen in de toekomst. Een hogere wederverkoopwaarde op lange termijn past niet binnen de huidige ontwikkelingen. Net als in de traditionele kunstwereld worden er veel meer werken verkocht dan ooit als belangrijk zou kunnen worden beschouwd in een generatie tijd. Waarschijnlijk is cryptokunst op het moment gewoon een grote NFT-bubbel.
Echter, in het verleden zijn er al meer NFT-bubbels geweest die uiteindelijk heel succesvol bleken te zijn wat betreft prijsstijgingen en veel winst bij wederverkoop. Durf jij het risico aan en heb jij vertrouwen in de toekomst van cryptokunst? Dan kun je in het diepe springen en een mooi kunstwerk aanschaffen op de cryptomarkt om deze later, hopelijk, met veel winst te verkopen.
Dit vind je misschien ook leuk
Gedeeltelijke lancering EigenLayer op Ethereum mainnet
Redactie
Leestijd: 2 min
EigenLayer is live op het Ethereum mainnet. Diverse cruciale functies staan gepland voor later dit jaar. Het is een revolutionaire stap richting restaking op het Ethereum netwerk.
Bitcoin fees overtreffen Ethereum voor 3 dagen op rij nu halvering nadert
Redactie
Leestijd: 2 min
Met de Bitcoin halving op komst halveert ook de fee van 6.25 BTC naar 3.125 BTC. Voor de derde dag op rij zijn de transactiekosten van Bitcoin hoger dan die van Ethereum.
Bitcoin halvering 2024 is een feit
Femke Wassink
Leestijd: 2 min
Het vierde halvering evenement in de geschiedenis van Bitcoin is een feit. De beloning voor miners is hiermee gehalveerd van 6.25 BTC naar 3.125 BTC per gemijnd blok.